Dari Jabir r.a : katanya, dia mendengar nabi s.a.w bersabda :

”sesungguhnya penduduk syurga makan dan minum di dalamnya. Tetapi mereka tidak meludah, tidak kencing, tidak membuang air besar dan tidak membuang hingus.” Para sahabat bertanya:”Bagaimana makanan yang mereka makan? Jawab baginda:”Keluar dari sendawa yang baunya harum seperti bau kasturi . Mereka selalu membaca tasbih dan tahmid sebanyak tarikan nafas mereka.”
(Muslim)


Monday, April 9, 2012

BuEk BiNi Den

Timo kasih sobab marah den tido lambek
buleh den bongka awal
lopeh tu kito subuh samo-samo
kalau den x bongka
cubit la sikit bagi bongka
den x marah do..
cubit la..lagi den sayang samo bini den




buek bini den yg cun melucun
timo kasih jago makan minum den
makin membuncit den sekarang ni
x do la kuruih mcm dulu
al-maklum la...
bini mano nk tengok laki eh mcm papan kan
lopeh tu takot di kobeh dek org ko ensem bona
jangan risau..
cinta den hanyo lah utk bini den sorg

buek bini den yg sweet n cute
timo kasih sobab komeh kn rumah
den nie pemaleh skit nk nolong
ado maso den nolong yo kn..keh3
siap kn diri den yg teruruih ni ha...
maso bolom kawin mcm rumah runtuh
bilo da kawin nie
baju den di gosok eh
rambut den di sikat eh
mcm2 laie la den koba...
tu la.....
den nk koba nie
den cinto samo bini den walau pon den x sesempurno saidina ali...

Saturday, October 8, 2011

Tolak dUit Ambik Taik...

salam alaik...syukur di panjat krn nikmat umur yg dipanjangkan serta nikmat islam dan iman yg tiada tandingan.itulah tanda kekuasaan allah swt.apabila sesuatu telah di tetapkan oleh allah maka dgn mudah perkara itu terjadi dan tidak ada sesiapa pon yg boleh menghalang dari ketentuan ilahi.ibu mengandung 9 bulan lame nye.. setalah lahir anak itu maka terbentuk la 1 jasad yg memerlukan makanan rohani dan jasmani, bermula dgn sesi pengajian rohani dan seterus nye di seimbangkan dgn jasmani.

setiap anak adam dilahir kn dalam keadaan fitrah spt kain putih.maka terpulang kpd ibu bapa nye mahu mencorak kan dgn warna yg di pilih..jika warna itu cantik tetapi tdak di redhai kemurkaan allah akan menimpa..jika cantik warna nye dan di redhai..syurga menanti dgn jalan yg terbentang luas.tidak ade habuan yg setimpal dgn ape yg telah di kerja kn nye oleh mereka2 yg taat kepada perintah sang penciptanye.

melihat di dalam era globalisasi ini kite sering di landa dgn bermacam2 kerenah manusia yg mana dgn pelbagai perbuatan yg mencetuskan kekecohan tidak kira didalam institusi keluarga mahu pon negara.ini di sebab kan tidak ade didikan yg sempurna dlam mendidik anak2.sbg contoh kite lihat anak2 muda yg sering menjadi tajuk utama didalam akhbar atas kelakuan yg tidak senonoh spt merempit. buang anak.perkara ini lebih di pandang serius jika yg melakukan itu adalah seorg muslim atau muslimat.saidina umar pernah berkata "didiklah anak kamu mengikut peredaran zaman".ape yg terjadi???peredaran zaman benar telah diambil oleh kebanyakan ibu bapa dlm mendidik anak2.tetapi peredaran zaman siapa yg telah di ambil?mengikut cara perkembangan org yahudi itu bkn lah satu peredaran zaman yg di maksud kn.

perkembangan dalam semua aspek adalah 1 keuntungan dalam mendidik lebih2 di era IT, kesemuanya hnya di hujung jari hanya mahu di praktik kan sahaja.ini la yg di kata kan tidak sedar keuntungan ade di depan mati tetapi lubang biawak juga yg di cari.allah swt berfirman yg bermaksud "dan janganlah kamu mencampakkan diri kamu kedalam kancah kebinasaan".setiap perkara yg tidak baik itu adlh kancah kebinasaan.dan setiap ape yg di kerja kn akan di catit dan ada habuan nye...firmanNYA lagi.."barang siapa yg berbuat baik akan dikira dgn kebaikan, dan siapa yg berbuat tidak baik maka akan dikira tidak baik walaupon sbesar zarah".

suka sy ingin berkongsi dgn sume satu pepatah baru..."sungguh susah nak buat jahat tetapi sungguh senang nak buat baik"..fikir2 kan bersama.sekadar berkongsi ilmu.mudah2an kite menjadi hamba yg taat kepade NYA...wallahu a'alam...



















Friday, October 7, 2011

CinCin DI saRung...




Salamullahi alaikum..ape kaba sume?lame sungguh tak update blog nie, rindu plak nk berkongsi ape yg ade dlm kpale nie.wlau ape pon kite mesti tingkat kn ketaqwaan dan keimanan kpd maha pencipta..mcm khutbah jumaat plak..22 jun balik mlysia dgn penuh gembire yg x terkata sedap nye, anyway tu sume allah yg rancang..kite merancang allah yg tentu kan.allah adalah sebaik perancang.sume da tertulis sblm kite di lahirkan di dunia nie..rezki, jodoh, maut tu sume da di tetap kn.30 julai da di tetap kn jodoh ak da sampai.nk tak nak kene la hadapi sume yg telah di tetap kn.dgn usia muda dan masih lagi menuntut agak sukar bg ak nk menghadapi.tapi kite kene percaya ni adalah ketetapan yg telah di tetap kn.org kate kawin nie best...reality nye mmg best gile pon, best bile kite dpt tgk ape yg kite nak selama nie menjadi kenyataan.sbg contoh nak bersama dgn org yg tersayang dan halal bg kite.tetapi tanggung jawab sbg sorg suami dan lebih2 lg sbg sorg ayah mst di laksana kan dgn ikhlas dan sempurna moga2 kite tak di tarik oleh golongan wanita yg bernama istri dan anak perempuan masuk kedalam neraka kerana tugas yg tdak di selesai kn..na'uzubillahiminzalik.bertoleransi dan bekerja sama adlh perkara pntg dalam satu perkahwinan.saling memahami jg penting, supaya tidak menjejaskn hubungan suami istri menjadi tegang dan berakhir dgn perkara yg tidak kite ingini..perkara asas yg kite perlu jaga dlm keluarga adalah solat berjemaah.mst dilakukan, kerana ia adalah solat adlh tiang agama.jika ia sokong dgn ramai org maka tiang akan jd lebih kuat.kebersamaan dlm solat akan lebih menjadi erat kasih sayang.bukan sekadar cium dan peluk itu sbg tanda kasih sayang..yg paling pntg keikhlasan dlm perkahwinan teramat pntg..ak ingat lagi kate2 abg ak ust shazwan amir."lelaki kawin kerana seks, perempuan kawin kerana keikhlasan".di fikirkn balik sangat betol kate2 beliau.renung balik ape yg kite fikirkan sebelum kite di ijab kabul kn.kompom2 kite fikir peristiwa bersejarah di malam pertama.fikir2 kn la sbg perkongsian ilmu kpd kwn2 sume.dan suke sy memetik firman allah swt yg bermaksud, 'jangan lah kamu meghampiri zina".jika kite lihat di dalam firman allah ini..kite ambil mudah dan yakin boleh mengelak dari zina.fenomena akhir zaman nie zina adalah permainan spt congkak.boleh memasukkan guli kedalam lubang nye selagi guli masih ade di tangan.larang melakukan zina didalm al-quran telah terbukti sejak di zaman rasulallah lg.yg mana sudah ade gelongan yg berzina dgn perempuan yg belum di nikahi.lebih teruk di zaman ini bile mana zina di akhiri dgn membunuh.same2 la kite berdoa agar kite di selamat kn dari melakukan perkara yg tidak di ingini..na'uzubillahi minzalik..wallahu rasuluhu  a'alam...

Tuesday, June 14, 2011

Warkah untuk si dia

Tolong sampaikan pada si dia..

Tolong beritahu si dia,aku ada pesanan buatnya..

Tolong beritahu si dia,cinta agung adalah cintaNya..

Tolong beritahu si dia,cinta manusia bakal membuatnya alpa..


Tolong nasihati si dia,jangan mencintaiku lebih dari dia mencintai Yang Maha Esa..
Tolong nasihati si dia,jangan mengingatiku lebih dari dia mengingati Yang Maha Kuasa..
Tolong nasihati si dia,jangan mendoakanku lebih dari dia mendoakan ibu bapanya..

Tolong katakan pada si dia,dahulukan Allah kerana di situ ada syurga..
Tolong katakan pada si dia,dahulukan ibu bapanya kerana di telapak itu syurganya..

Tolong ingatkan si dia,aku terpikat kerana imannya bukan rupa..
Tolong ingatkan si dia,aku lebih cintakan zuhudnya bukan harta..
Tolong ingatkan si dia,aku kasihinya kerana santunnya..

Tolong tegur si dia,bila dia mengagungkan cinta manusia..
Tolong tegur si dia,bila dia tenggelam dalam engan-angannya..
Tolong tegur si dia,andai nafsu mengawal fikirannya..

Tolong sedarkan si dia,aku milik Yang Maha Esa..
Tolong sedarkan si dia,aku masih milik keluarga..
Tolong sedarkan si dia,tanggungjawabnya besar kepada keluarganya..

Tolong sabarkan si dia,usah ucap cinta di kala cita-cita belum terlaksana.

Tolong sabarkan si dia,andai diri ini enggan dirapati kerana menjaga batasan cinta..

Tolong sabarkan si dia,bila jarak jadi penyebab bertambah rindunya..

Tolong pesan padanya,aku tidak mahu menjadi fitnah besar kepadanya..
Tolong pesan padanya,aku tidak mahu menjadi punca kegagalannya..
Tolong pesan adanya,aku membiarkan Yang Esa menjaga dirinya..

Tolong khabarkan pada si dia,aku tidak mahu melekakan dia..
Tolong khabarkan pada si dia,aku mahu dia berjaya dalam impian dan cita-citanya..
Tolong khabarkan pada si dia,jadilah penyokong dalam kejayaanku..



Tolong sampaikan pada si dia,aku mendambakan cinta suci yang terjaga..
Tolong sampaikan pada si dia,cinta kerana Allah tidak ternilai harganya..
Tolong sampaikan pada si dia,hubungan ini terjaga selagi dia menjaga hubungan dengan Yang Maha Kuasa.
Tolong sampaikan pada si dia kerana ku tidak mampu memberitahunya sendiri..


Hanya engkau Ya Allah yang maha mengetahu siapa dia..??
Moga pesananku sampai padanya walau aku sendiri tidak mengetahui siapa dan di mana dia si dia..
Moga dia seekor lebah yang sentiasa memuji keagungan Yang Maha Kuasa memasuki taman larangan dengan sopan santunnya dan bertemu mawar berduri yang terjaga oleh tuannya..
Simpanlah pesananku ini sehingga engkau bertemu diriku suatu hari nanti..

Monday, June 13, 2011

Feeeeeeeeeellllllll.....

video

SeseKali biLa TerjaGa..

Salamullahi 'alaikum warahmatullah...

Sungguh indah ciptaan tuhan bile kite melihat dgn mata kasar yg penuh dgn penipuan..apabila yg cantik itu bertukar menjadi buruk dan hodoh bile di pandang.tak berguna lah pandangan basirah yg di kurnia kan oleh sang maha pencipta kepada setiap makhlukNYA.hanya pada zahir tapi bukan lah pada batin insan yg melihat akan ciptaanNYA.amat rugi manusia yg bernama insan di kurnia kan akal kpd nye jika tidak mengambil iktibar dan pengajaran akan ape yg telah terjadi..sesekali kite perlu melihat dgn lebih jauh utk menuju kejayan lebih2 lg kejayaan yg hakiki iaitu menuju syurga ilahi...yg kekal abadi didalam nye.medan yg perlu kite sumue tuju dan kecapi nikmat yg akan di berikan oleh rabbul 'zzati..

Dunia penuh yg penipuan..di hidang kan dgn bermacam nikmat sehingga kite lupe. bukan melayu sahaja mudah lupe tetapi semua insan itu mudah lupe.apabila di goda dgn bisikan wanita yg menggoda maka abis hancur la si teruna..tercipta lah zina di setiap pelusuk dunia yg kini semakin hancur di mamah perbuatan hina makhluk ciptaanNYA sendiri...



Merenung nasib bile terjaga di kala senja..subuh, zuhur dan asar tak di pedulikan bah kan maghrib dan isya juga hilang ntah ke mana.sungguh kejam wahai nikmat mu ya rabb..membuat kn sesiapa sahaja terleka sehingga terlupa setiap tanggung jawab dan hak yg perlu di tunai.Adam, idris, ismail, yaaqub sehingga kepada Muhammad saw adalah contoh terbaik yg telah di beri kn.Sulaiman yg di beri nikmat boleh berkata-kata dgn setiap makhluk yg zahir mahu pon batin..Daud yg boleh melembut kn besi..Yusuf yg wajah nya tampan sehingga terpotong jari wanita apabila melihat ketampanan nya ketika memotong sesuatu.tetapi mereka tak pernah lupe kpd mu walaupon sesaat..bah kan keimanan mereka bertambah apabila di beri nikmat2 yg telah di kurnia kn oleh mu..




Akal tak di guna utk mempertingkat iman otak ibarat tin kosong yg cantik tetapi tiada isi yg lazat utk di jamah oleh iman yg sentiase lapar dan dahaga kan kerinduan berfikir bagaimana utk menjadi insan yg benar2 insan..firman yg maha agung.."tidak aku jadi jin dan manusia sia2 melain kan utk beribadat kepadaku".guna kan lah akal utk mencari jalan yg di redhai olehNYA.qudwah hasanah di depan mata, rugi lah kite semua jika tidak mengikuti jejak langkah mereka2 yg telah menunjuk bg kite jalan yg terbaik utk mendapat secebis nikmat yg akan kekal abadi selama-lamanye di dalam syurga allah swt..habuan yg di idam2 kan oleh setiap manusia yg muslim mahu kafir laknatullahi 'alaih.."dan apabila di tanya kepada meraka (org2 musyrik) siapakah tuhan maka meraka menjawab Allah tuhan ku.."begitu la jwpn mereka yg telah tercatat didalam al-quran.tetapi sedikit pon meraka tidak beriman dgn allah swt.mereka anggkuh dgn pencipta mereka sendiri.jalan yg lurus terbentang luas, qudwah hasanah telah pon di beri kepada setiap kaum.tetapi masih berdegil dan ego..hanyut la di layan nikmat yg akan membawa mereka2 kepada kemusnahan di hari pengadilan.



"Sungguh beruntung orang2 yang beriman.iaitu orang yang khusyu' di dalam solat nye.dan orang yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yg tidak berguna.dan orang yang menunaikan zakat.dan orang yg memelihara kemaluannya"...
Begitu la ciri2 org yang org berjaya dan menjadi mukmin sejati yg di kehendaki oleh pencipta sekalian makhluk.semoga kita semua tergolong di dalam golongan org yg mempunyai ciri2 tersebut..amin ya rabb...


Di puncak jabal musa....

Sunday, June 12, 2011

Temani aku..


video

to chinta macrcona sari

BeRJuTa-JuTa sTanZa

Ingin sekali aku menulis nota cinta untuk-Mu,
Nota cinta yang sudah lama tidak kutuliskan untuk-Mu,
Bersama embun titisan air mata cinta pada-Mu.

Ingin sekali aku mengarang nota cinta buat-Mu,
Nota cinta yang sudah lama tidak kukarang buat-Mu,
Bersama bunga perasaan rindu yang menggebu-gebu.

Ingin sekali aku mengirim nota cinta pada-Mu,
Nota cinta yang sudah lama tidak dikirim pada-Mu,
Bersama wangian kesetiaan yang yakin dan padu.

Jika ku tulis, ku karang lalu kirim padaMu,
Masihkah Kau sudi membacanya seperti dulu?
Suatu nota dari seorang aku,
Yang hina lagi jahil malah kaku,
Dalam menanggapi erti cinta sejati dariMu.

Jika ku tulis, ku karang lalu kirim pada-Mu,
Sudikah Kau membalasnya buat diriku?
Sebuah nota pada seorang aku,
Yang curang tak bererti lagi buntu,
Dalam menanggapi erti kehambaan pada-Mu

Ingin sekali aku memberikan nota cinta untuk-Mu,
Tapi aku malah jadi tidak tahu,
Mahu bermula dari mana,
Mahu mengakhirkan bagaimana.


Apakah masih pantas untuk mulutku yang hina ini,
Menyebut nama-Mu Yang Agung itu.