Skip to main content

Tolak dUit Ambik Taik...

salam alaik...syukur di panjat krn nikmat umur yg dipanjangkan serta nikmat islam dan iman yg tiada tandingan.itulah tanda kekuasaan allah swt.apabila sesuatu telah di tetapkan oleh allah maka dgn mudah perkara itu terjadi dan tidak ada sesiapa pon yg boleh menghalang dari ketentuan ilahi.ibu mengandung 9 bulan lame nye.. setalah lahir anak itu maka terbentuk la 1 jasad yg memerlukan makanan rohani dan jasmani, bermula dgn sesi pengajian rohani dan seterus nye di seimbangkan dgn jasmani.

setiap anak adam dilahir kn dalam keadaan fitrah spt kain putih.maka terpulang kpd ibu bapa nye mahu mencorak kan dgn warna yg di pilih..jika warna itu cantik tetapi tdak di redhai kemurkaan allah akan menimpa..jika cantik warna nye dan di redhai..syurga menanti dgn jalan yg terbentang luas.tidak ade habuan yg setimpal dgn ape yg telah di kerja kn nye oleh mereka2 yg taat kepada perintah sang penciptanye.

melihat di dalam era globalisasi ini kite sering di landa dgn bermacam2 kerenah manusia yg mana dgn pelbagai perbuatan yg mencetuskan kekecohan tidak kira didalam institusi keluarga mahu pon negara.ini di sebab kan tidak ade didikan yg sempurna dlam mendidik anak2.sbg contoh kite lihat anak2 muda yg sering menjadi tajuk utama didalam akhbar atas kelakuan yg tidak senonoh spt merempit. buang anak.perkara ini lebih di pandang serius jika yg melakukan itu adalah seorg muslim atau muslimat.saidina umar pernah berkata "didiklah anak kamu mengikut peredaran zaman".ape yg terjadi???peredaran zaman benar telah diambil oleh kebanyakan ibu bapa dlm mendidik anak2.tetapi peredaran zaman siapa yg telah di ambil?mengikut cara perkembangan org yahudi itu bkn lah satu peredaran zaman yg di maksud kn.

perkembangan dalam semua aspek adalah 1 keuntungan dalam mendidik lebih2 di era IT, kesemuanya hnya di hujung jari hanya mahu di praktik kan sahaja.ini la yg di kata kan tidak sedar keuntungan ade di depan mati tetapi lubang biawak juga yg di cari.allah swt berfirman yg bermaksud "dan janganlah kamu mencampakkan diri kamu kedalam kancah kebinasaan".setiap perkara yg tidak baik itu adlh kancah kebinasaan.dan setiap ape yg di kerja kn akan di catit dan ada habuan nye...firmanNYA lagi.."barang siapa yg berbuat baik akan dikira dgn kebaikan, dan siapa yg berbuat tidak baik maka akan dikira tidak baik walaupon sbesar zarah".

suka sy ingin berkongsi dgn sume satu pepatah baru..."sungguh susah nak buat jahat tetapi sungguh senang nak buat baik"..fikir2 kan bersama.sekadar berkongsi ilmu.mudah2an kite menjadi hamba yg taat kepade NYA...wallahu a'alam...



















Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Pulang Nya Sang Murabbi

  Ustaz Mohd Khairi bin Zainudin انا لله وانا اليه راجعون اللهم اغفـر له وارحمه و اعف عنه وأكرم نزله ووسع مدخله واغسله بالماء والثلج و البرد و نقه من الخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس و أبدله دارآ خيرآ من داره و أهلآ خيـرآ من أهله و قه فتنة القبر وعذاب النار. نسأل الله لجميع موتى المسلمين الرحمة والمغفرة.

BuEk BiNi Den

Timo kasih sobab marah den tido lambek buleh den bongka awal lopeh tu kito subuh samo-samo kalau den x bongka cubit la sikit bagi bongka den x marah do.. cubit la..lagi den sayang samo bini den buek bini den yg cun melucun timo kasih jago makan minum den makin membuncit den sekarang ni x do la kuruih mcm dulu al-maklum la... bini mano nk tengok laki eh mcm papan kan lopeh tu takot di kobeh dek org ko ensem bona jangan risau.. cinta den hanyo lah utk bini den sorg buek bini den yg sweet n cute timo kasih sobab komeh kn rumah den nie pemaleh skit nk nolong ado maso den nolong yo kn..keh3 siap kn diri den yg teruruih ni ha... maso bolom kawin mcm rumah runtuh bilo da kawin nie baju den di gosok eh rambut den di sikat eh mcm2 laie la den koba... tu la..... den nk koba nie den cinto samo bini den walau pon den x sesempurno saidina ali...